Hjerteromuka 2021

I samarbeid med Mulighetenes hus skal vi i Hjerterom uka 2021 pusse opp tre barnerom.

Vi har gjennomført Hjerteromuka (før Nabouka) i mange år. Og det har vært og er viktig for oss at vi som menighet tar samfunnsansvar og bidrar positivt inn i den bygda vi er en del av. Interne menighetsaktiviteter er i seg selv viktige, men vi tror også det er sentralt at vi engasjerer oss utenfor huset og de tradisjonelle menighetstilbudene.

Gjennom Hjerteromuka ønsker vi på en praktisk måte å gi Guds godhet videre til andre, skape tillit og respekt mellom mennesker, og rive ned murer som måtte skille oss. Hjerteromuka har i mange år handlet om nabohjelp i hus og hage, og omsorgsarbeid på VOMS. Det gjør vi fortsatt gjennom hele året.

Men i 2020 ble mye annerledes pga covid-19. Vi måtte endre på planer og endte opp med et flott Hjerteromuke- prosjekt sammen med Vindbjart fotball, Sør Cup og Misjonsalliansen. For å bistå hardt rammede barn og unge i Ecuador samlet vi inn nærmere 120.000 kr (som Norad doblet).

I år har vi et nytt og spennende prosjekt; vi skal pusse opp tre barnerom for familier som er knyttet til Mulighetenes hus. Det er en utrolig fin mulighet til å velsigne andre og bidra til å strekke ut en hånd til noen som kan trenge litt ekstra hjelp. Gjennom livet vil vi alle trenge hjelp på ulike måter, og her er det noen familier som akkurat nå ikke har overskudd og økonomi til å få barnas rom i god stand. Vi kan bety en forskjell.

Tre team er satt sammen av en snekker- og en interiørkyndig. Teamene har ansvar for hvert sitt rom, og skal nå i forkant inn og møte familiene og planlegge jobben som skal gjøres. Teamene vil videre lage beskrivelser av hva som skal gjøres og lister over hva vi trenger folk til. De vil også lede arbeidet med de ulike rommene slik at alle som blir med skal får god informasjon om hva de skal gjøre, hvor og når de skal møte osv. Smittevern vil bli nøye ivaretatt.

Åse Røyksund har sammen med Terje Øyna ansvar for å forberede oppussingen av et av rommene.

Hjerteromuka 2021

– Jeg er med fordi jeg tenker at nå er det min tur til å hjelpe til, forteller Åse. – Jeg har selv hatt behov for hjelp, både til mine barn og til meg selv, og nå kan jeg få gi tilbake. Jeg liker interiør, farger og stæsj, og å få bruke hobby til noe som kan være til glede for andre er bra. Jeg brenner også for at våre barn har gode venner rundt seg. Det har vært viktig for min del. Jeg har opplevd både det motsatte, og gleden over å høre gjengen samlet med hyl og latter på barnerommet. Det varmer et morshjerte. Og kan jeg bidra til at både barn og foreldre kan oppleve det samme, betyr det mye også for meg.

Silje Larsen, Erling Eliassen, Miriam Andrea Wennerberg og Jørn Anton Hagen er ansvarlige på de to andre teamene. De er spente og gleder seg. Befaringer er gjort, samtaler med familiene og barna er gjennomført. Vegger, gulv, farger og pynt er planlagt. Så nå er det bare å vente og glede oss til å komme i gang.

Hjerteromuka 2021

Hvordan kan du bli med på årets Hjerteromuke?

Du kan delta i årets Hjerteromuke på flere måter, og vi håper mange har anledning til å være med å bidra og velsigne andre! Datoene er uke 16-18 (sprett litt utover pga smittevern). Det meste av arbeidet vil foregå på ettermiddag og kveldstid.

Bønnearbeid

Vær med i bønn
•    for ledelsen og familiene som er knyttet til Mulighetenes hus.
•    for planlegging og gjennomføring av Hjerteromuka.
•    for barn og familier i Vennesla som sliter med ulike utfordringer.
•    om at vi alle ser andre med Jesu blikk og møter andre slik Han ville ha gjort det.

Gi penger!

Det koster penger å pusse opp rom! I Det kan være behov for reparasjonsarbeid, møbler, tapet, tepper og utstyr. Du kan bruke pengene dine til å gi barna sitt eget rom de kan trekke seg tilbake til, og invitere venner hjem til. Det betyr mye!

Vipps din gave til Norkirken Vennesla, 54839 eller bruk konto 3100.10.34831, mrk «Hjerteromuka».

Praktisk arbeid

På grunn av pandemien og smittevern har vi spurt smågrupper og andre direkte om å være med å hjelpe. Men har du lyst til å bidra så gi et pip til Anne Honnemyr: 993 92 404.

Barn hjelper barn

•    Kan barna ha aksjoner og aktiviteter for å samle inn penger til andre barn? Hjelp de i gang, og send oss gjerne bilder slik at vi kan dele det gode som skjer med flere.
•    Vi har lyst til å lage en mappe til barna med hilsener og tegninger. Legg i postkassa utenfor Norkirken før 19.4 eller lever til en av oss i staben.
•    Noen flere ideer for hvordan barna kan stille opp for andre barn? Kontakt Kristian 975 80 385