Julegaveaksjonen 2022 går til Bangladesh

Vi skal ha fokus på å støtte barneskoler og søndagsskoler i Bangladesh i årets julegaveaksjon.

Normisjons første misjonærer reiste til Bangladesh i 1960 og siden det har Normisjon hatt mange prosjekter og flere samarbeidskirker der.

Barneskoler

Normisjon støtter 17 barneskoler i provinsen Sylhet. På disse skolene går det til sammen rundt 770 elever fra 1.–5. klasse. Normisjon støtter skolene sammen med flere menigheter i Sylhet Presbyteria Synods (SPS) og støtten er en del av et prosjekt som skal styrke utdanning, hygiene og lederskap i tre distrikter.

12 av skolene ligger i landsbyene til folkeslaget Khasi. De fem siste skolene ligger i te-hager, hvor de som bor er veldig fattige og de har få muligheter senere hvis de ikke får skolegang.

Pengene vi samler inn vil gå til lønn til lærerne og andre ansatte, og til drift av skolen som vil si vedlikehold, strøm, vann og utstyr til klasserommene.

Søndagsskoler

Normisjon støtter søndagsskoler i menighetene i Bangladesh Northern Evangelical Lutheran Church.

I 2020 var det 74 søndagsskoler som hadde totalt 1276 barn. Barna får undervisning om bibelen, tro, bønn og lærer kristne sanger. De får også helsehjelp og lærer om god helse og miljø.

Pengene vi samler inn vil gå til ressursbøker til søndagsskolelederne og snacks til barna.

Hvor langt rekker pengene?

• En lærerlønning i Bangladesh er ca 2000kr per måned
  • En kladdebok koster 10kr
  • En ressursbok koster ca 25 kr
  • For 100 kr får du nok snacks til en søndagsskolesamling

Du kan gi din gave på Vipps: 559607 eller via bankkonto: 3100 10 34866

Aksjonen gis via Acta sitt Amigos prosjekt.